Keuzemodule | Motivational Interviewing

jaar 3

In het derde jaar heb ik de keuzemodule Motivational Interviewing gevolgd. De keuzemodule duurde 1 blok lang en stond gelijk aan 3 studiepunten. Hier volgt een beschrijving van mijn keuzemodule inclusief de resultaten/eindproduct(en). 

Motivational Interviewing (MI) is een op samenwerking gerichte, doelgerichte ge­ spreksstijl met bijzondere aandacht voor verandertaal. Het is ontworpen om de per­ soonlijke motivatie en de commitment voor een bepaald doel te versterken door het ontlokken en verkennen van iemands eigen redenen om te veranderen in een sfeer van acceptatie en compassie (Miller & Rollnick, 2014).

Gedurende het blok 3.3 volgde ik deze keuzemodule. Dit bestond uit het bijwonen van interactieve lessen. Daarnaast diende de studenten ieder met een zelf geworven client deze technieken te oefenen. De gesprekken werden gefilmd, waarna de gesprekken werden gereflecteerd. De toetsing bestond uit het inleveren van het reflectieverslag. Voor deze keuzemodule heb ik een voldoende gekregen.

Mijn cliënte was een zusje van een goede vriendin van mij. Mijn vriendin klaagde altijd over dat haar zusje zo weinig groente at. Tijdens de gesprekken met dat zusje heb ik onder andere geprobeerd om te achterhalen wat de redenen waren om wel/geen groente te eten en eventuele (zelf)bedachte oplossingen voor het probleem. Ik heb de schaal van belangrijkheid en de voor- en nadelenbalans toegepast. Als we kijken naar de Stages of Change kan ik zeggen dat ze voorafgaand aan het gesprek in de precontemplatie/contemplatiefase zat. Aan het eind van het gesprek zat ze in de contemplatiefase. Er was dus wel wat vooruitgang geboekt. 

Producten:

  • link naar filmpje (YouTube) > klik hier.