Scala College | onderzoek en brochure voor jongeren

Jaar 2

In maart 2017 is deze praktijkopdracht in gang gezet. Het onderzoek kon gedaan worden op het Scala College in Alphen aan den Rijn onder begeleiding van een docente biologie. De klas die door de docente werd aangewezen voor het onderzoek was een havo-4 klas. De doelgroep werd daarom 16-17-jarigen met een havo 4-niveau. Naar aanleiding van het onderzoek is er een schriftelijke voorlichting gegeven in de vorm van een brochure. De brochure is beoordeeld door een docente biologie.

Hieronder staat per stap beschreven de uitvoering van de opdracht is verlopen. Hierna worden mijn leer- en ontwikkelingspunten beschreven. De deelproducten zijn op deze pagina terug te vinden (zie rechts).

Het onderzoek

Voor het onderzoek is een enquête opgesteld voor havoleerlingen. Eén havo klas heeft de enquête ingevuld. Er zijn allerlei factoren onderzocht die te maken hebben met de vorming van de intentie voor een bepaald gedrag en het gedrag zelf.

De vragen (een korte samenvatting):

Als eerste werd naar enkele algemene gegevens gevraagd zoals het geslacht, de leeftijd, het gewicht en de lengte. Daarna werden enkele stellingen geformuleerd. De opdracht aan de leerling was om aan te geven in hoeverre hij/zij het met deze stelling eens was. Dit werd gedaan m.b.v. een schaaltechniek, waarbij gold: cijfer 1: ‘helemaal niet mee eens’, en cijfer 5: ‘helemaal mee eens’. Ook werden er vragen gesteld die betrekking hadden op de mening en kennis van de leerling over gezonde voeding. Verder werden er vragen gesteld over het eet- en keuzegedrag van de leerlingen betreffende voedingsmiddelen en eetgewoonten. Ook kwam aan bod wat de wensen waren met betrekking tot het inkoopbeleid in de thuissituatie, het (ver)krijgen van informatie over voeding etc. 

Uitkomsten van het onderzoek: 

De leerlingen hebben de vragenlijst per persoon één keer ingevuld onder begeleiding en toezicht van de docente. De volledige vragenlijst inclusief de uitkomsten zijn rechts op deze pagina te vinden. Deze resultaten dienden als basis voor de opzet van de brochure. 

Enkele opvallende resultaten uit het onderzoek: Het kennisniveau van de leerlingen betreffende voeding laat te wensen over. Het komt dan ook voor dat er leerlingen zijn die er een foutieve attitude op nahouden. Veel leerlingen hebben een geringe kennis over calorieën, vezels (vezelrijke producten) en de verschillende soorten vetten. Soms kwam het voor dat de leerlingen de kennisvragen wél goed wisten te beantwoorden, maar dat in de praktijk hun gedrag niet in overeenstemming was met hun kennis. Zo wist het merendeel de aanbevolen dagelijkse consumptie van groenten te benoemen. Slechts een kwart gaf echter aan daadwerkelijk 250 groente per dag te consumeren. 

Discussie

Er zijn enkele discussiepunten te benoemen bij dit onderzoek. De resultaten van de enquête zijn alleen representatief voor deze specifieke havo klas. Het kennisniveau, de attitude, eigen effectiviteit, sociale invloed en het gedrag zullen per klas, per school en per regio verschillen. 

De brochure

Op basis van de resultaten van het onderzoek is een brochure gemaakt. Deze dient als voorlichtingsmateriaal. De brochure werd voorgelegd aan 4 jongeren van 16 t/m 17 jaar om zo hun mening over de brochure in kaart te brengen. Naar aanleiding van hun feedback werden er bepaalde punten verbeterd. De brochure werd digitaal naar de leerlingen en naar de docente biologie gestuurd. 

De geraadpleegde bron voor de informatie uit de brochure is het Voedingscentrum. 

Uit de enquête blijkt dat leerlingen de voorlichting het liefst zien in de vorm van lessen op school en via sociale media. Een brochure is een vorm van online voorlichtingsmateriaal en kan via de sociale media gedeeld worden. Kennis en attitude zijn beïnvloedbare factoren. De sociale invloed en zelfeffectiviteit is niet goed te beïnvloeden d.m.v. schriftelijk voorlichtingsmateriaal. De attitude kan veranderd worden d.m.v. het verhogen van het kennisniveau. Daarom kwam in de online brochure informatie te staan over verschillende voedingsstoffen. 

De hoofstukindeling is als volgt:

  • Wat zijn calorieën en hoeveel heb je er nodig?

  • Light frisdrank: de voor- en nadelen

  • Versgeperst vruchtensapje of toch maar gewoon fruit eten?

  • Wat zijn vezels en waarom zijn ze zo belangrijk?

  • Calcium en botten

  • Wat zijn verzadigde en onverzadigde vetten?

Urenverantwoording

Aan deze praktijkopdracht diende minimaal 56 uur gewerkt te zijn. De knop ‘Urenverantwoording’ leidt naar de urenverantwoording van deze opdracht. 

Producten:

  • Brochure (online pdf) > klik hier.
  • Brochure (online flip-versie) > klik hier.
  • Enquête > klik hier.
  • Resultaten onderzoek > klik hier.