KoffiePlus | voorlichting en onderzoek

Jaar 2

Het blok 2.4 stond in het teken van het geven van ‘voorlichting voor verschillende doelgroepen’. De bedoeling was dat elk groepje studeren (bestaande uit 4 tot 6 personen) een voorlichting gaf voor een zelf gekozen doelgroep. Dat kon bijvoorbeeld basisscholieren, zwangere vrouwen of mensen met overgewicht zijn. Samen met drie andere studenten koos ik ervoor om een voorlichting te geven voor een kwetsbare groep: ouderen. Om de voorlichting te geven diende er een voorlichtingsplan gemaakt te worden. De informatie die tijdens de voorlichting werd verteld en manier van voorlichting geven is dan ook evidence based onderbouwd. 

Mijn projectgroep en ik hebben een voorlichtingsplan gemaakt dat gericht is op ouderen (65-plussers) die nog zelfstandig wonen. Om gezond oud te worden en om gezond te blijven is onder andere goede voeding erg belangrijk. Een juist voedingspatroon kan de kans op ouderdomsziekten verlagen, zoals diabetes mellitus, cardiovasculaire aandoeningen, osteoporose, dehydratie en hypertensie. 

In Houten (een plaats vlakbij Utrecht) wordt er elke maand een bijeenkomst georganiseerd: KoffiePlus. Alle 65-plussers uit de omgeving mogen dan naar een gezellig café komen. Tijdens de bijeenkomst doen de 65-plussers (gedurende een uur) mee aan Thai Chi, waarna er koffie wordt gedronken. De voorlichting werd vóór de Thai Chi gegeven.

Er kwamen drie onderwerpen aan bod: dehydratie, obstipatie en osteoporose. Over elk onderwerp werd uitgelegd wat de definitie is, de oorzaken van de ‘ziekten’, wat eventuele klachten zijn (waaraan kun je herkennen dat je een van de ‘ziekten’ hebt?) en waarom het zo goed is dat de oudere doelgroep bepaalde voedingsmiddelen juist wél (of niet) consumeert en/of bepaalde handelingen verricht. De onderwerpen werden ondergebracht in de volgende ‘subonderwerpen’: vochtinname, veelinname, calcium & vitamine D. De voorlichting werd afgesloten met een conclusie: “Dus eigenlijk is het belangrijk dat u zich aan de volgende drie dingen houdt: Vocht, Vezel én Beweeg!” Na de voorlichting werd een brochure uitgereikt aan het publiek met een samenvatting van de voorlichting. 

Op de dag van de voorlichting werd er ook een onderzoek gedaan. Ons doel was om het kennisniveau vóór en ná de voorlichting te meten.

Voorafgaand aan de voorlichting werd er een enquête verspreid onder het publiek. Er stonden kennisvragen in over de bovengenoemde onderwerpen. Er werd de opdracht gegeven om in stilte de vragen te beantwoorden. De formulieren werden opgehaald door de studenten. De vragen en onderwerpen uit de enquête kwamen later terug in de voorlichting. Het publiek had zo de mogelijkheid om van deze voorlichting te leren. Na de voorlichting werd dezelfde enquête uitgereikt. Het publiek diende opnieuw dezelfde enquête in te vullen. De resultaten van vóór en ná de voorlichting werden met elkaar vergeleken. De conclusie van het onderzoek: het kennisniveau was significant verbeterd door het geven van de voorlichting. 

Producten: